li8 0890 lilian fotografie bedrijfsfotoshoot notariskantoor voorhout 2024 05 21

Veelgestelde vragen

Hier beantwoorden we de meest voorkomende vragen over onze notariële diensten en meer. Ons doel is om u zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden bij belangrijke juridische beslissingen. Staat uw vraag er niet tussen of heeft u specifieke adviezen nodig? Neem dan gerust contact op, we helpen u graag verder.

FAQ

Algemeen
Familierecht
Onroerend goed
Ondernemen
Kerkelijk recht
Wat moet ik meenemen naar een afspraak?
In ieder geval een geldig legitimatiebewijs, als je meer documenten mee moet nemen zullen wie hier van te voren om vragen.
Waarom moet ik een legitimatiebewijs meenemen?
De notaris moet met zekerheid vast kunnen stellen dat je bent wie je zegt dat je bent. Dit vanwege de handelingen die bij een notaris worden uitgevoerd, deze hebben juridische consequenties voor een individu. Daarom wordt uw identiteit altijd vooraf vastgesteld en gecontroleerd. Neem daarom altijd een geldig identiteitsbewijs mee naar de notaris. Dat mag een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn.
Mag een notaris een kopie van mijn legitimatiebewijs maken?
Ja. Notarissen zijn namelijk wettelijk verplicht de identiteit van hun cliƫnten vast te stellen. Om te kunnen bewijzen dat zij aan deze plicht hebben voldaan, moeten zij een kopie of scan van uw legitimatiebewijs maken.
Wat is een handtekening legaliseren?
Door je handtekening te zetten in het bijzijn van een notaris of een gevolmachtigde medewerker wordt je handtekening gelegaliseerd. Je ontvangt van ons een verklaring betreffende de echtheid van jouw handtekening.
Wil je je een afspraak maken? Bel dan even naar ons kantoor om een afspraak te maken.
Hoe verloopt de procedure voor het opmaken van een testament?
Eerst heeft u een gesprek met de (kandidaat) notaris waarin uw wensen aan de orde komen. Ook wordt uitgebreid besproken wat het beste is in uw situatie.
In de bespreking kunt u aangeven of u een testament wilt laten opmaken of dat u er nog even over na wilt denken.
Als u een testament op wilt laten maken zullen wij daarna de kosten aan u schriftelijk bevestigen.
Na het bevestigen van de kosten zullen we een concept op gaan stellen. We streven er naar dat u de concepten een week of drie na de bevestiging ontvangt.
Naar aanleiding van de concepten kunt u uiteraard nog vragen stellen.
Als de concepten akkoord zijn kan er een afspraak gemaakt worden voor de ondertekening. Bij de ondertekening worden de testamenten uiteraard nog verder toegelicht.
Welke gemeentelijke lasten worden er verrekend bij de verkoop van een woning of bedrijfspand?
Bij de overdracht van onroerend goed worden alleen de eigenaarslasten door een notaris verrekend.
Gebruikerslasten, zoals de afvalstoffenheffing verrekend gemeente als je in- of uitschrijft bij de gemeente.
Waarom zou ik een koopovereenkomst inschrijven?
Voor de daadwerkelijke overdracht kunt u de koopovereenkomst ook in laten schrijven bij het kadaster.
Deze voordelen zijn:
  • de verkoper kan de woning niet aan een ander overdragen;
  • als na inschrijving van de koopovereenkomst iemand de woning heeft gehuurd, heeft de huurder geen rechten tegen de koper;
  • beslagen die op de woning worden gelegd ná inschrijving van de koopovereenkomst werken niet tegenover de koper;
  • als de verkoper onder bewind wordt gesteld, failliet wordt verklaard of in de schuldsanering terecht komt, belemmert dit de overdracht niet;
  • als de overheid eenzijdig een voorkeursrecht vestigt op de woning, kan de overdracht toch doorgaan.
Bij het bovenstaande is het wel van belang om te realiseren dat de bescherming in tijd beperkt is. De koper is namelijk alleen beschermd als de overdracht binnen 6 maanden na inschrijving van de koopovereenkomst plaatsvindt.